
Microlearning – Varför använder vi det?
Microlearning, eller mikrolärande, innebär att utbildningsinnehåll levereras i korta, fokuserade segment. Trots sitt lilla format kan det ge stora resultat. Forskning visar att microlearning förbättrar inlärning, kunskapsretention och engagemang – oavsett om det gäller en utbildning på tre timmar eller ett program på 120 timmar.
Varför microlearning fungerar:
-
Bättre retention
Studier visar att deltagare som lär sig med mikromoduler minns mer – både direkt efter och vid uppföljning. En metaanalys visar på i snitt 20–23 % bättre kunskapsretention jämfört med traditionell utbildning. -
Effektivare inlärning
Microlearning bygger på kognitionsvetenskapliga principer som “spaced repetition”, vilket stärker långtidsminnet och minskar risken för glömska. Mindre portioner information ger högre fokus och bättre förståelse. -
Högre engagemang
Korta lektioner känns mer lättillgängliga och ökar deltagandet. Studier visar att engagemanget kan öka med upp till 50 %, och att fler faktiskt avslutar utbildningen när den är uppdelad i kortare delar. -
Skalbarhet
Microlearning fungerar lika bra för att ge snabb kompetens inom ett avgränsat område som för att bygga upp fördjupad förståelse över tid. I längre utbildningar ger det en tydlig struktur och gör det enklare för deltagaren att ta sig vidare steg för steg.
Microlearning hjälper människor att lära sig i takt med att de lever – inte tvärtom.
— Josh Bersin, global expert inom lärande och organisationsutveckling
Fakta:
- Deltagare minns i snitt 20–23 % mer jämfört med traditionell utbildning.
- 50 % högre engagemang
- 45–80 % mindre tid för att genomföra kurser utan försämrad förståelse
- Lika effektivt för 3 timmar som för 120 timmar
Microlearning är ett effektivt sätt att bygga både djup och bredd i kunskapen, oavsett om du vill få någon att få grepp om grunderna eller fördjupa sig över tid.